otomotiv yan sanayi etiketli haberler

TAYSAD, Koronavirüsün sektöre etkileriyle ilgili önemli bir anket gerçekleştirdi. Ankete göre, tedarik sanayicilerinin yüzde 63’ü İŞKUR Çalışma Ödeneği’ne başvururken, yüzde 37’si henüz başvuru yapmadı. Katılımcıların ortalama yüzde 40’ı, 30 Mart - 5 Nisan tarihlerinde üretimi tamamen durdurma kararı aldığını belirtirken, yüzde 50’yi aşkını kısmi çalışmaya, yüzde 13’ü ise sosyal mesafeyi sağlayarak normal şekilde çalışmaya devam edeceğini ifade etti. Bu veriler, Türkiye’de 200 binin üzerinde istihdam sağlayan tedarik sanayi sektörünün, ortalama 100 binin üzerinde çalışanını doğrudan etkileyeceğini ortaya koydu. Ankete katılan üyelerin yüzde 32’si salgının yarattığı problemlerin 8-10 hafta süreceği konusunda birleşti. Bu dönemde, katılımcıların yüzde 93’ü yaşadıkları en büyük problemin iş ve ciro kaybı olduğunu vurguladı. Bu problemi, yüzde 75 ile çalışan motivasyonunun kaybı, yüzde 47 ile de ithal edilecek malzemenin geç gelmesi izledi.  

Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, Türk Otomotiv Sektöründe yükselişin sürdüğünü, ekonomi temsilcilerinin çalışmalarına aralıksız devam ederek, Türk sanayisinin gücünü tüm dünyaya gösterdiğini söyledi.   

Nisan ayında otomotiv sektöründe 708 milyon liralık yatırım projesi teşvik belgesi aldı. Yılın ilk dört ayı itibariyle bu rakam 1 milyar 448 milyon lira oldu. Teşvik belgelerine göre tamamı otomotiv yan sanayinde olmak üzere ilk 4 ayda 27 yatırım projesi başlamış oldu. En büyük yatırıma da Maxion İnci Jant imza attı. Bu şirket 182 milyon liralık jant yatırımı kararı aldı. Valeo Otomotiv de debriyaj baskı kapağı konusunda 122 milyon liralık yatırım başlattı.  

Bayraktar Grubu bünyesinde otomotiv yan sanayi sektörünün öncü ve yenilikçi kuruluşu olarak faaliyet gösteren Ege Endüstri, ihracatın şampiyonlar ligi olarak tanımlanan ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından her yıl açıklanan "En fazla ihracat yapan 1000 firma" listesinde yerini aldı. 2013 yılı sıralamasında 947’nci olan Ege Endüstri; 2014 yılında başarısını katlayarak 741’nci sıraya yükseldi.  

Bugün otomotiv ana ve yan sanayisi ile distribütör firmalarda 200 binin üzerinde kişi çalışıyor. Aileleriyle birlikte yaklaşık 1 milyon kişi otomotivden ekmek yiyor. Türkiye'de otomotiv sektörünün yaklaşık 50 yıllık bir geçmişi var. Özellikle son 30 yılda büyük aşamalar kaydeden sektör, bugün Türk ekonomisinin lokomotifi haline geldi.

Messe Frankfurt İstanbul Uluslararası Fuarcılık tarafından 9- 12 Nisan 2015 tarihlerinde organize edilen ve Tüyap İstanbul Uluslararası Fuar ve Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilen fuarda, otomotiv yan sanayi ürünlerinin yanı sıra, yedek parça ve servis endüstrisi ürünleri de tanıtıldı. Fuarda değerlendirmeler de bulunan NSK Group İcra Kurulu Başkanı Ömer Kazangil, “Ülke olarak rot ve süspansiyon ürünlerinde dünyanın en önemli üreticilerinden biri haline geldik” dedi. 

2013’ü 9,1 milyar dolar, 2014’ü de 9,5 milyar dolarlık ihracatla kapatan otomotiv tedarik sanayicileri, 2015’in ilk çeyreğinde miktar bazında bir önceki yılın gerisinde olmamalarına rağmen Dolar/Euro paritesinin olumsuz etkisi nedeniyle yılın ilk üç ayında ihracatta 360 Milyon Dolar kayba uğradı. TAYSAD Başkanı Dr. Mehmet Dudaroğlu, “Parite kaynaklı ihracatta değer kaybının telafisi sanayicilerimizin, dolar ile satış yapabilecekleri ABD, İran, Afrika ülkeleri gibi yeni pazarlara ve katma değerli mamul üretimine yönelmesindedir” dedi.

Otomotiv yan sanayiinde, “Eşdeğer Parça” uygulaması, 1 Haziran tarihinde başlatılıyor. Böylece; ilk 2 yıl Türk Standardları Enstitüsü (TSE), daha sonra ise akredite edilmiş belgelendirme kurumlarınca onaylanacak muadil ürünler orijinal parça yerine kullanılabilecek. TSE önümüzdeki günlerde, ‘eşdeğer parça belgesi’ başvurularını almaya başlayacak.

Otomotiv dünyasının yeni yıldızı olma yolunda ilerleyen Meksika, Türklerin yatırım radarına girdi. 2020'de Amerika ve Kanada'nın üretimini sollaması beklenen Meksika'ya yatırım yapan Türk otomotiv yan sanayi firmalarının sayısı arttı. Orhan Holding ve Murat Ticaret'ten sonra Standard Profil de Meksika'da yatırım yaptı.