Türk otomotiv yan sanayicilerinin yatırımda yeni adresi; Doğu Avrupa

Türk otomotiv yan sanayicilerinin yatırımda yeni adresi; Doğu Avrupa

Otomotiv yan sanayicisinin yeni yatırım adresi Doğu Avrupa oldu. Bursa ve Kocaeli merkezli çok sayıda otomotiv yan sanayi üreticisi başta Romanya olmak üzere Doğu Avrupa ülkelerine yatırım yaptı.

Avrupalı otomotiv devleri Doğu Avrupa'daki yatırımlarını artırınca, Türk otomotiv tedarikçileri ve yan sanayiciler de bölgede birer birer yatırım yapmaya başladı.

Renault, Ford gibi büyük ana sanayilerle çalışan çok sayıda Türk firması Polonya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan gibi ülkelere giderek ana sanayilerin yakınlarında konuşlandı. Türk firmaları rekabetçi yapıları ile Doğu Avrupa'da tutundular.

Öte yandan Avrupalı üreticiler son yıllarda AB içinden alım yapmaya yönelirken, müşterilerini kaybetmek istemeyen Türk otomotiv tedarikçileri bu yolla sorunu aştılar. Türk otomotiv yan sanayi üreticileri Doğu Avrupa'da üretim yapmayı Avrupa pazarına nüfuz etmek için bir basamak olarak da değerlendiriyor. Bu durum otomotiv endüstrisinin Doğu Avrupa'ya yaptığı ihracatta da dikkat çekiyor. Ülkeler arasında en çok tercih edilen ise Romanya. Öte yandan bu yılın 11 ayında otomotiv endüstrisinin Doğu Avrupa ülkelerine ihracatında belirgin artışlar gözlendi. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre Polonya ve Slovenya'ya yapılan ihracatta 1 milyar dolar sınırı aşıldı. Geçen yılın aynı dönemine göre Polonya'ya yapılan ihracatta yüzde 24, Slovenya'ya yapılan ihracatta ise yüzde 33.5 artış kaydedildi. Sektörün Romanya'ya ihracatı yüzde 30 artışla 823 milyon dolar olurken, Macaristan'a ise 383 milyon dolar ve yüzde 32 artış kaydedildi. Bulgaristan'a Türkiye'den yapılan otomotiv endüstrisi ihracatı bu yılın 11 ayında yüzde 17.63 artış göstererek 222 milyon dolara ulaştı.

Ana sanayiler Türk firmaları davet etti

Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca, Avrupa'daki müşterilerin büyük kısmının son 15 yıldır eski Doğu Avrupa ülkelerinde ciddi yatırımlar yaptığını hatırlatarak yan sanayilerini de bu ülkelere yatırım yapmaya çağırdıklarını kaydetti. Son yıllarda özellikle Polonya, Macaristan, Slovenya, Slovakya ve Romanya'nın yatırımlarda öne çıktığını ifade eden Kanca, şunları kaydetti: "Biz Polonya'ya uzak kaldık. Slovenya, Slovakya, Macaristan ve özellikle Romanya ile müşterilerimiz ilgilenmemizi ve oralara yatırım yapmamızı istediler. Özellikle Romanya'ya giden çok miktarda Türk tedarikçisi oldu. Renault ve Ford'un tedarikçileri orada yıllardan beri üretim yapıyor. Birkaç yıldır bu süreç hız kazandı. Bunun iki nedeni var. Birincisi, Türk firmaları daha rekabetçi, daha iyi yönetiliyor, Türk otomotiv tedarikçileri müşterinin fiyat, kalite, zamanında teslimat gibi isteklerini daha iyi yerine getiriyorlar. Yabancı firmalar Türkleri yanlarında görmek istiyorlar. İkincisi de son birkaç yıldır Türkiye algısına yönelik endişelerden dolayı yurt dışındaki müşterilerimiz yeni projelerde daha çok Avrupa Birliği sınırları içinde üretim yapmamızı istediler" dedi.

'Yurtdışı yatırımları, firmaları Türkiye'de kalıcı yapıyor'

Türk otomotiv sanayicilerinin yurt dışında yatırım yapmalarının olumsuz değerlendirilmesinin doğru olmayacağını dile getiren Kanca, "Bu üzüntü verici bir şey mi? Evet. Türkiye'de daha fazla yatırım yapmalıyız, Türkiye'de sanayileşme artmalı, daha fazla istihdam imkanı sağlamalıyız. Gönlümüz bunu istiyor. Ama üyelerimiz yurt dışında yatırım yapıyorlarsa bunu da kötü bir şey olarak düşünmemeliyiz. Yurt dışında yapılan bu yatırımlar üyelerimizi Türkiye'de kalıcı hale getiriyor, Türkiye'de sürdürülebilir bir şekilde devam etmelerini sağlıyor. Bu eleştirilecek bir şey değil. Tam tersine biz bunun örneklerini Alman, Fransız, İtalyan firmalarında görüyoruz. Onlar da dünyanın dört bir tarafında fabrikalar açıyorlar. Büyümek artık böyle mümkün. Tek bir lokasyonda kalmak yetmiyor. O nedenle bunu olumlu görmemiz gerekiyor."






Kategoriler: Yedek Parça