Volkswagen Tosbağa yani Vosvos: Herkesin sevgilisi

Volkswagen Tosbağa yani Vosvos: Herkesin sevgilisi

Volkswagen Tosbağa (Vosvos)… Acaba daha fazla sevilen veya tanınan bir otomobil daha var mı? 1960’ların karşı kültürünün seçilmiş otomobili, kendine has tarzı veya birçok Hollywood filminin yıldızı olan Tosbağadan bahsetmiyoruz, Tosbağa veya diğer bir adıyla “Vosvos” şüphesiz ki herkesin güvenebileceği bir otomobildi. Dünyanın lider ateşleme elemanları ve sensör uzmanı, NGK SPARK PLUG da, sevilen bu küçük otomobile olan tutkusunu paylaşmaktadır. Rattingen’deki bölgesel genel merkezimizde perdenin arkasına bakmaya devam ediyoruz. Serimizin ikinci bölümü şirket çalışanlarının sevdikleri klasik otomobillere dönüyor.

Erken bir otomobil tutkusu  

Genellikle şöyle söylenir: yapmayı sevdiğiniz bir iş bulursanız, hayatınızda bir gün bile çalışmanıza gerek kalmaz. NGK SPARK PLUG AVRUPA GmbH, Otomotiv Parçaları Grubu Satış Hesapları ve İş Analisti Tobias Reichmann için bu deyiş şüphesiz kullanılabilir. Her şeyden önce, çok küçük yaşlarından beri adeta otomotiv endüstrisinde çalışacağı belliydi.

Gerçekten de, memleketi olan Stuttgart’daki bazı erken çocukluk anıları hep otomobillerle ilgiliydi. “o zamanlardaki en sevdiğim oyunlardan biri, büyük annemle beraber köprülerden aşağıdaki yollara bakarak farklı otomobilleri ve modelleri saymaktı. Ne gördüğümü ona söylerdim ve o da söylediklerimi bir kâğıda yazardı” demektedir.

Otomobillere olan tutkusu, çeşitli değişikliklerle, gelişmeye devam etti. Şöyle devam etmektedir: “Kendi geliştirdiğim rampalar üzerinde yarıştırdığım Matchbox otomobillerle oynamaktan gerçek otomobillerle ve daha sonra klasik otomobillerle ilgilenmeye başladım.”

Belki kaderin bir cilvesi, genç bir çocukken ilgisini çeken bazı otomobiller, klasik ve yıllanmış ancak kaliteli otomobiller olarak kabul edilebilecekleri kadar eski hale geldiklerinde tekrar ilgisini çekmeye başladı. “Başlangıçta en sevdiğim otomobil 1963-1974 yılları arasında yapılan ve herkesin sahip olmayı hayal ettiği Porsche 911’di. Ancak, zaman içinde ilgim daha satın alabileceklerim eski ama kaliteli klasik otomobillere- daha doğrusu geçmişte herkesin satın alabileceklerine- doğru değişti. Ve başka hiçbir otomobil bunu ‘halkın otomobilinden’, Volkswagen –Vosvos’dan daha fazla simgeleyemezdi” diye özetlemektedir.

Tosbağayı yakalamak

Tobias ilk olarak mali açıdan kendine yetecek duruma gelince, kendisi için belirlediği hedeflerin ilklerinden biri de eski ama kaliteli bir klasik otomobile sahip olmaktı. Ancak bu kolayca yapılacak bir iş değildi. Ne arkadaşlarının ne de ailesinin klasik arabalara karşı bir ilgisi ve bilgisi yoktu. Bunun anlamı, bu konuda önemli olan her şeyi kendi bulmak zorunda olmasıydı. İlave olarak, belli bir bütçe içinde hareket etmesi de gerekliydi. Bu ve diğer konular sonunda gerçekleştirdiği hedeften önce bir yıldan daha fazla bir zamanını aldı.

Belki dikkate alması gereken en önemli etmen alacağı otomobilin modeliydi. “Yerine getirilmesi gereken birçok kriterim vardı. Gururla kendimin diyebileceğim bir arabaya ihtiyacım vardı. Fiyatı uygun ve iyi durumda olmalıydı. Otomobille ilgili bazı işleri kendim yapmak istediğimden tamamen elden geçir gerektirmemesi de önemliydi. Aynı zamanda, yedek parçalarının gerek satın alınabilir fiyatlarda olması gerekse kolay bulunması bakımından teknolojisi basit olmalıydı.” diye açıklamaktadır.

Birkaç farklı modeli gördükten sonra “İşte buldum!“ diyeceği an internet üzerinden satış portalı eBay Kleinanzeigen web sitesini araştırırken, sonunda geldi. “ ‘İşte bu!” dedim içimden, “Sonunda aradığımı buldum” dedim ve Köln’den başlayan 850 km lik bir yolculuğa çıktım ve geriye “lofoten”, çimen, yeşili 1974 Model 34 beygir gücünde bir Volkswagen Tosbağa ile dönebilmenin sevincini yaşadım” diye sevincini ifade etmektedir.

Vosvos’un yenilenmesi

Hayalindeki bu klasik otomobili ararken harcadığı önemli miktardaki zamanın dışında Tobias, aslında daha projesinin başlarındaydı. Otomobili eski gururlu günlerine döndürmek için zorlu yenileme çalışmaları daha yeni başlıyordu. “Otomobil hem iyi hem de kötü durumdaydı, yenilenmiş radyosu dışında otomobil, tamamen orijinal durumdaydı. Bunun da ötesinde sadece 65.000 km yapmıştı ki bu yaşına göre son derece sıra dışıydı” diye açıklıyor.

Buna karşılık, “Vosvos”, yepyeni durumdan epey uzaktı. “Çamurlukları hasarlıydı ve pas da önemli bir sorundu. Bazı kısımlarının boyaya da ihtiyacı vardı.” Dedi, “Onarımları kendim yaptım, yeni çamurluklar taktım v3 paslı noktaları giderdim. Gereken kısımları orijinal lofoten yeşiline boyadım, otomobil şimdi kocaman bir ateş böceği gibi görünüyordu!”     

Tobias bugün, yapabildiğince bakım ve onarımları kendi yapmaktadır. Bunların içinde bu Vosvos gibi klasik otomobillere gayet iyi uyan NGK B5HS ateşleme bujileri takılması da vardır. Ancak, otomobili iyi durumda tutmak için de aşırı “kendin yap” modunda değildir. “Onarımları yapabilmem için bilmem en azından sorunun ne olduğunu bulabilmem gerekir. Eğer bunu yapamazsam veya gerekli takımlarım yoksa en doğru seçim bir profesyonelden yardım almaktır” demektedir.

Klasik bir otomobil almayı düşünüyor musunuz?

Tobias’a göre, klasik bir otomobil satın alırken dikkate alınması gereken belli birkaç huşu var; bunların en başında “böyle bir otomobil tutkusu veya en azından alımınızı bir yatırım olarak görmek gelir” demektedir. Olası gizli tehlikeler de diğer bir konudur. “Satın almadan önce, kendiniz bilgilendirmeli veya klasik otomobiller konusunda bilgisi olan birine danışmalısınız. Otomobil dıştan şirin gözükebilir, fakat görünüş aldatıcı olabilir” diye uyarmaktadır.

Yeterli park alanına sahip olmak da kritik bir konudur. Bunun ötesinde, bakım masraflarının bilincinde olmak da, satın alma öncesi veya otomobili kullanırken, insanların dikkate almayı kolayca unutabildikleri önemli bir etmendir. “İnsan vücudu gibi, otomobil yaşlandıkça, daha fazla bakım, itina gösterilmeye ihtiyaç duyar ve bakım masrafları ile marka ve model büyük ölçüde birbirine bağlıdır.  Vosvos’un seri üretimi nedeniyle yenileme parçaları diğer daha pahalı otomobillerin aksine, kolay ve makul fiyatlara bulunabilmekte” diye belirtmektedir.

Bu otomobillerin nispeten eski yaşları dikkate alındığında her birinin kendisine özel sorunları olacağını belirtmektedir. “Belli bir noktasında pas veya motor problemi vb.; her klasik otomobilin kendisine üzerine eğilinmesi gereken özel sorunları vardır. Örnek olarak, ciddi paslanma veya kasasının iyi durumda olmaması önemle endişe edilecek sadece iki husustur. Bu iki husus otomobilin kabul görmemesi için bir ölçüte dönüşebilir, zira kasa otomobilin en pahalı parçasıdır” diye Tobias önemle vurguluyor.    

Otomobilin yaşını dikkate almak ve onu ne zaman kullanacağını bilmek de Tobias’ın üzerinde durduğu bir konudur. “Vosvos’umu sadece yazın kullanırım. Kış yola çıkmama zamanıdır, çünkü yollara tuz atılmıştır ve bu da otomobile kolayca zarar verebilir. Hatta otomobilinizi tamamen yıkasanız dahi otomobilin gövdesi üzerinde küçük delikler olabilir ve buralarda su ve tuz birleşerek nihayetinde otomobile zarar verebilir.” demektedir.

Zahmete değer bir hobi

Klasik bir otomobilin yerini belirlemek, satın almak, yenilemek ve korumak şüphesiz sabırlı olmayanlara göre değildir. Fakat ‘otomobilini yenilemek için 100 saatten fazla zaman harcayan’ Tobias gibi otomobil tutkusu olan insanlar için, kendi Vosvosu ve yılda bakımına harcayacağı ilave bir 20 saat, ‘şüphesiz zahmete değer bir hobidir’.

“Vosvos bütün olarak hayatımda önemli bir olumlu etmen. Daha eski komşularım ve aile fertlerim otomobili görmek istiyorlar, zira bugün kullandıklarından tamamen farklı bir otomobil” demektedir. Tobias’a kalan son konu ise şimdi Vosvos’una bir takma ad bulmak. Gerçekten de bu konuda ihtimallerin sınırı yok örneğin ‘Herbie’, ‘John’, ‘Paul’, George’ veya ‘Ring’  fakat önerilere her zaman açık!

Yeni serimizde gelecek konu Renault Dauphine olacak.






Kategoriler: Genel Haberler