Planlamak mı, planlayamamak mı? İşte bütün mesele bu...



Otomotiv endüstrisinde çarklar büyüme için dönerken, yedek parça sektörü de bu hızlı dönüşüme ayak uydurmaya çalışıyor. 2023 yılı için belirlenen 500 milyar dolarlık ihracat hedefinden aslan payını almak isteyen sektör, adeta ‘koşarak’ yol alırken, engellere de takılmıyor değil. Otomotiv üreticilerinin öncelikli gündem maddesi ‘yüksek vergiler’ iken, yol arkadaşı yan sanayi cephesinde ise artık tek bir gerçek var: Doğru hamle yapan kazanır!

Bu tespit ‘KPMG Türkiye 2014 Otomotiv Yöneticileri Araştırması’nın da önemli sonuçlarından biri olarak karşımıza çıkıyor. Otomotiv sektöründeki yöneticilerin, 2018 yılına dönük beklentilerini ve görüşlerini ortaya koyan araştırmaya göre şirketler artık daha geniş bir bakış açısıyla pozisyonlarını ve atacakları adımları değerlendirmek istiyor. Ancak geleceği doğru inşa etmek adına yalnızca kısa vadeli değil, kesinlikle orta ve uzun vadeli stratejilere ihtiyaç var. Yani yedek parça sektörünü oluşturan tüm katmanların, trendlerden teknolojiye, farklı orijinal ekipman üreticilerinin faaliyetlerine kadar her detayı çok iyi incelemesi, sorgulaması ve planlama yapması gerekiyor.

Yedek parça sektörünün gelecek vadeden kolu aftermarket pazarında da tablo çok farklı değil. Oyuncu sayısının arttığı Türkiye aftermarket pazarında hedefe en hızlı koşan liderliği göğüslüyor ama bu zafer elbette kolay kazanılmıyor. Ürün yelpazesi kadar ‘güvenilir bir yapıya’, güçbirliği yapacağınız ‘iş ortaklarına’ ve en önemlisi de ‘sağlam öngörülere’ ihtiyacınız var… Ürün yelpazenizden şubelerinize, satış tekniklerinizden lojistiğe kadar iş süreçlerinizin her birinde yaratacağız fark ve bunun müşteri nezdindeki yansımaları da sürdürülebilir başarının kapılarını aralayacak.

Gerek yedek parça sektörünün, gerekse aftermarket piyasasının gelecek 5 yıllık falına bakarsak, artan rekabetin birleşme ve satın almaları da sık sık gündeme getireceğini rahatlıkla söyleyebiliriz. Ben, birçok yöneticinin aksine bu tarz tekliflerin Pandora’nın Kutusu’nu açacağına inanmıyorum! Doğru zamanda, doğru partnerle yapılacak bir birleşme, şirket satışı veya satın almanın sizi doğru yere götüreceği kanaatindeyim. Bunun hem Türkiye, hem de global piyasalardan birçok örneği var. Bu konuda Hıdır Usta grup şirketlerinden, ticari araç hava süspansiyon sistemleri alanında faaliyet gösteren (eski adıyla) HSS Otomotiv’in Almanya merkezli TrelleborgVibracoustic ile yaptığı anlaşmayı da örnek gösterebiliriz. İki şirket arasında 18 ay süren müzakerelerde aktif olarak bulundum.

Anlaşmamız sonucunda 4 kıtada faaliyet gösteren, 700 çalışanın bulunduğu ve 8 tane dilin konuşulduğu bir şirketin mensubu olduk. Şirketin resmi konuşma diline kadar yazıldığı, en ince ayrıntılara kadar irdelendiği uluslararası bir satın alma operasyonu olduğunu söyleyebilirim.

Özetle, 2023 hedeflerine giden yolda tüm oyuncular aynı kulvarda tek bir hedef için yarışıyoruz. Hedef ortak olsa da, yarışta kazananlar kadar kaybedenler de olacak. Bir gün sonrası için dahi bir aksiyon planı olan, yarışa 1-0 önde başladı bile…

Rıza Şahin
Hıdır Usta Motorlu Araçlar
Genel Müdürü

RIZA ŞAHİN HAKKINDA 

Hıdır Usta Motorlu Araçlar’ın Genel Müdürlüğü görevini üstlenen Rıza Şahin, 07.11.1978 / Ankara doğumlu. Şehremini Anadolu Lisesi’nin ardından üniversite eğitimi için rotasını yurtdışına çeviren Şahin, lisans eğitimini North Alabama Üniversitesi’nde tamamladı.

Hıdır Usta’daki görevlerinin yanı sıra TATCOM Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş.’de Yönetim Kurulu Üyesi ve Vibracoustic Cv Airsprings Gmbh’de Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı olan Şahin’in çeşitli sivil toplum kuruluşlarına da üyeliği bulunuyor.