Vizyon



Dünya’nın başlıca sanayi ülkelerinde olduğu gibi ülkemizde de otomotiv sektörü hem yurtiçin hem de ihracat pazarları için önemli bir güçtür. Bir ülkede araç üreticilerinin tesislerinin bulunması, o ülkeye sadece ekonomik olarak katkıda bulunmuyor, aynı zamanda bulundukları ülkeye uluslararası değer ve prestij de kazandırıyor. Bu yüzdendir ki gelmiş geçmiş tüm hükümetler, araç üreticilerinin varlığını korumayı, kapasite artırımlarını teşvik etmeyi ve yeni markaların ülkeye yatırım yapmalarını sağlamayı önemli bir görev bilmişlerdir.

Böylesine önemli bir iş kolunun bir parçası olmasına rağmen, özellikle ülkemizde hakettiği değer ve konuma henüz ulaşamamış bir sektördür Yedek Parça Sektörü ya da yabancı dilden çevirerek aldığımız yeni ve daha yakışıklı tabiriyle Otomotiv Bağımsız Yenileme Pazarı.

Yedek parça sektörü ve sorunlarını irdelerken yerli üreticiler ve dağıtım olarak ikiye ayırmakta fayda görüyorum. Üretim kısmının detaylarına ileride değinmek koşuluyla kısaca temel başlıkların şöyle sıralanabileceğini düşünüyorum. Bir elin parmaklarının sayısını geçmeyen istisnalar haricinde fason üretimden ileri geçememiş, henüz Ortadoğu ülkeleri haricinde markalaşamamış durumdayız. Yurtiçi piyasada son kullanıcılar bilinçlenmeden, "Türk malının kalitesi düşüktür ve ucuz olmalıdır" önyargısı üreticiler tarafından yıkılmadan gerçek potansiyelin yakalanması şimdilik kolay görünmüyor. Tabii gene burada en büyük pay bir vizyon dahilinde geleceğini planlayacak üreticilerimize düşüyor.

Dağıtım diye isimlenen grubun içinde ise firmamız Silkar Ekipman ve sektördeki değerli rakipler ve müşteriler, yani bağımsız yenileme pazarının bileşenleri, araç üreticilerinin yetkili bayileri ile yabancı üretici firmalar sayılabilir. Bağımsız yenileme pazarı bugün olması gerektiği yerin çok gerisinde. Yenileme Pazarı Geliştirme Derneği verilerine göre yetkili bayilerde yedek parça değişim oranı ülkemizde %45 iken, bu durum Avrupa’da %35, Amerika’da ise sadece %20. Bu durum bize açıkça araç sahiplerinin sanayi sitelerine, yerli-yabancı yedek parça markalarına yeterince güvenmediğini ya da bu bilincin olmadığını gösteriyor. Ne yazık ki yanlış ellerde ve hiçbir strateji veya vizyon olmadan bugünlere gelmesinden dolayı sektörün tüm bileşenleri bugün ortak sorunlar ve memnuniyetsizlikler yaşıyor. İnsanımıza özgü yerleşik bir davranışın gereği olarak da kimse kendisinde bir sorun görmüyor. Böyle bir kısır döngü içerisinde de sektör ve firmalar zaman ve para kaybediyor. Bir gerçek var ki zaman artık eskisinden de hızlı akıp gidiyor önümüzden. Yeni dönemin şartlarına ayak uydurabilenler kalıcı olacaklar, ama değişimin şartlarına ayak uyduramayanlar, bugün sektörümüzde yapıldığı şekliyle yegane strateji olarak “herkesten ucuz olmalıyım” haricinde bir şey üretemeyenler için ise gelecek kolay olmayacak.

Güzel bir laf vardır; Vefa artık İstanbul’da bir semt adıdır sadece diye. Ne yazık ki misyon ve vizyon da bizim ülkemizde kurumların internet sitelerine zoraki koydukları iki cümle sadece.

Son olarak da sektöre yeni bir soluk getirmeyi amaçlayan www.autoparts.com.tr sitesine yayın hayatında başarılar dilerim.

Emirhan SİLAHTAROĞLU
Silkar Ekipman Yedek Parça
Yönetim Kurulu Üyesi