Aftermarket 4.0’a hazır mıyız?



Son 10 yılda toplam pazarda ortalama yüzde 23 oranında artış kaydeden Türkiye otomotiv endüstrisi başarı hikâyeleri yazmaya devam ediyor. Otomotiv sanayinin gelişimine ciddi katkı sağlayan satış sonrası sektörü de bugün üreticisinden dağıtıcısına herkesin yakından takip ettiği bir odak noktası olmuş durumda.

Dünyanın her yerinde büyük teknolojik devrimler yaşanırken otomotiv sektörünün bundan etkilenmemesini beklemek yanlış olur. Son beş yılı ele aldığımızda büyük ve köklü değişimlerin başladığını daha net ifade etmek mümkün. Yaşanan bu değişimin bir parçası olarak otomobil endüstrisinde araç başından mil başı ekonomiye geçiş yapıldığını görüyoruz. Peki bu değişim neyi ifade ediyor? Hepimiz biliyoruz ki, geçmişten bugüne dek bu endüstrinin başarı ölçütlerinin başında otomobil parçalarının bir araya getirilme hızı, müşteriye teslim edilme hızı ve bunları artırmak için yapılan yatırımlar geliyordu. Bugünden sonra ise yolcuları kaç mil hareket ettirdiği ve her milin ne kadar marj ürettiğine göre kıyas yapıyor olacağız. Yarışın çok çetin, yeteneklerin birbirine yakın olduğu pazarda ‘yaratıcı’ olanlar ipi göğüsleyecek.

Seyirci mi yoksa oyun kurucu mu?

2020 yılında 6.5 milyar dolara ulaşması beklenen Türkiye otomotiv satış sonrası pazarı olarak biz bu değişime hazır mıyız? Kapımızı çalan Endüstri 4.0 devrimine seyirci mi kalacağız yoksa kuralları belirleyen mi olacağız?

Sadece üretime ve tüketime değil, yaşamın her alanına dokunacak, insanlığı değiştirmeye gelen 4. sanayi devrimi hiç kuşkusuz otomotiv satış sonrasında da kuralları yeniden yazacak. Marka ve kurumların iş yapış şekilleri tamamen değişecek. Uzun vadeli hedefleri ve gelecekteki çalışma modelleriyle uyumlu yol haritası olanlar bu sürecin kazananları olacak. 

Otomotiv Satış Sonrası sektörü olarak küresel rekabetin gerisinde kalmamak ve Avrupa’nın, Uzakdoğu’nun üretim ve maliyet avantajına karşı geliştirdiği bu atakta yer almak için bizler de hazırlanmalıyız. Avrupa ve Asya’nın köprüsü olan ülkemiz eğer bu rüzgarı arkasına alırsa, önümüzdeki 5 ila 10 sene içerisinde özellikle Avrasya bölgesinde konunun öncüsü konumuna gelme potansiyeline sahip olduğumuza inanıyoruz.

Satış sonrasında da yeni sanayi devriminin uzağında kalmayıp, dünyaya emsal teşkil edecek Aftermarket 4.0 yol haritamızı hazırlamalıyız. Çünkü üretkenliğe giden tek yol ortak payda ve değer üretmekten geçiyor, unutmayalım.

Rıza Şahin
Hıdırusta Otomotiv Genel Müdürü
Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği (OSS) Yönetim Kurulu Başkanı

Rıza ŞAHİN Hakkında:

Ağır vasıta yedek parçaları sektöründe 1997  yılından bu yana faaliyet gösteren Hıdırusta Otomotiv A.Ş.’nin 17 yıldır Genel Müdürlüğü görevini üstlenen Rıza Şahin, 1978 / Ankara doğumlu. Şehremini Anadolu Lisesi’nin ardından üniversite eğitimi için rotasını yurtdışına çeviren Şahin, lisans eğitimini North Alabama Üniversitesi İşletme Fakültesi’nde tamamladı. Hıdırusta’daki görevlerinin yanı sıra dünyanın önde gelen körük üreticilerinden Vibracoustic Cv Airsprings Gmbh Hamburg’da Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı olan Şahin, aynı zamanda uluslararası satın alma örgütü TEMOT’un Türkiye’deki yapılanması olan TATCOM Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin Yönetim Kurulu Üyeliğini üstleniyor. Şahin, ayrıca Türkiye genelinde yetkili ve özel servislere yönelik geniş bir ürün portföyü sunan Brio Enerji’nin ve  son dört yıldır yedek parça tedariğine yönelik faaliyet gösteren e-ticaret girişimi partvendo.com’un da Yönetim Kurulu Üyesi.

Son iki dönemdir Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin Yönetim Kurulu’nda bulunan, Aralık 2017 tarihi itibariyle de Derneğin Yönetim Kurulu Başkanı olarak göreve başlayan Şahin, gerek yönetiminde yer aldığı uluslararası ortaklıklar, gerekse satın alma ve birleşmelerdeki deneyimleriyle Avrupa ve Türkiye’deki otomotiv satış sonrası pazarı ve uluslararası piyasa dinamikleri konusunda bilgi ve tecrübe sahibidir.