Bosch, Ağır Vasıta Yedek Parça Kanalına Yoğunlaşacak

Bosch, Ağır Vasıta Yedek Parça Kanalına Yoğunlaşacak

Dünyanın en önde gelen otomotiv yedek parça üreticilerinden Bosch’un  Türkiye ve İran Satış-Pazarlama Direktörü Kıvanç ARMAN sorularımızı yanıtlayarak Bosch’un otomotiv sektöründeki faaliyetlerini anlattı.

Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?

İş hayatına 2002 yılında Olmuksa A.Ş.’de Kalite Sistemleri ve Kalite Güvence Mühendisi olarak başladım. Bosch Türkiye Ailesine 2004 yılında katıldım, ilk olarak Proje Mühendisi sıfatıyla ‘Şasi Sistemleri’ projelerinin yerel koordinasyonunu yürüttüm. 2006 yılında Robert Bosch France S.A.S’de Proje Yöneticiliği görevine getirildim; bu süreçte Malezya, Hindistan ve İran pazarları için yürütülen projelerin koordinasyonunu sağladım. 2008 yılında Bosch İran, 2010 yılında Bosch Türkiye İlk Donanım Satış Direktörlüğü, 2015 Eylül ayında ise Bosch Türkiye ve İran Yedek Parça Direktörlüğü’nü üstlendim. 1 Ocak 2017 tarihi itibarıyla da Bosch Otomotiv Yedek Parça Türkiye, İran ve Ortadoğu Bölge Direktörlüğü görevini yürütüyorum.

2017 yılını firmanız ve bulunduğunuz sektör açısından nasıl değerlendiriyorsunuz?

Geleceğin otomotiv sanayisini etkileyen çok önemli parametreler söz konusu. Örneğin; 20 yıl sonra dünyada şehirleşme oranının yüzde 60'ları bulacağı öngörülüyor. Bu da karbon emisyonlarının bugünden çok daha ciddi bir sorun olacağına işaret ediyor. Bu nedenle hemen hemen tüm otomotiv üreticileri, daha az karbon salımı için yeni teknolojiler üzerinde çalışıyorlar. Yine karbon sorununa çözüm olması açısından 2025 yılında yaklaşık 20 milyon hibrit ve elektrikli aracın üretileceği öngörülüyor. Bosch teknolojisi içeren 30'dan fazla elektromobilite projesi şu anda üretim aşamasında.

Öte yandan 2020 yılı gibi oldukça yakın bir zamandan itibaren otonom otomobiller, günlük yaşantımızın bir parçası haline gelecek. Yapay zeka sayesinde otomobiller sürüşte giderek daha iyi olacak. Bosch’un otonom sürüşte kaydettiği ilerleme de aynı hızla devam ediyor. Çok önemli bir stratejik adım olarak, kendi kendine giden otomobillerin beyni olan ‘AI yerleşik bilgisayarı’ geliştiriyoruz. Yapay zekanın yardımıyla, otomobilleri yayalar veya bisiklet kullanıcıları gibi diğer karayolu kullanıcılarının davranışlarını yo-rumlamaya ve tahmin etmeye yetecek kadar akıllı hale getiriyoruz. Elektrikli ve otonom sürüşü desteklemenin yanı sıra A noktasından B noktasına seyahat eden herkese web tabanlı servisler sunuyoruz.

Bugün yaşanan değişimin en önemli katalizörü ise bağlanabilirlik. 2020 yılında, 250 milyon otomobilin Nesnelerin İnternetinin bir parçası olması ve bu tarihten itibaren ağa bağlı mobilite pazarının her yıl yaklaşık yüzde 25 büyümesi öngörülüyor. Alman Tüketici ve Medya Analizi grubu tarafından yapılan bir araştırmaya (VuMA 2017) göre, Almanya nüfusunun dörtte birden daha fazlası, entegre internet erişimini daha şimdiden bir otomobil satın alırken önemli bir özellik olarak görüyor. Dolayısıyla ağa bağlı otomobillere yönelik servisler, otomotiv sektöründe giderek ayırt edici bir özellik haline geliyor. Bosch, mobilite servislerine yönelik yeni bir platform olan Bosch Automotive Cloud Suite'i kullanıma sundu. Bu, otomobil üreticilerine ve tüm mobilite servis sağlayıcılarına hizmet veren bir yazılım platformu. Bosch, Automotive Cloud Suite içerisinde dijital seyir defteri veya yazılım güncellemelerinin uygulanmasına yönelik çözümler gibi ayrı yazılım modülleri sunuyor. Mobilite servisi sağlayıcılar da sürücüler için çok çeşitli ağa bağlı otomobil servisleri geliştirmek için bunları kullanabiliyor. Ayrıca sürücülere yönelik her türden servisin geliştirilmesi ve hızlı bir şekilde pazara sunulması için kapsamlı bir içeriğe sahip. Çok yakın bir gelecekte otomobiller, sürücülerin izniyle bilgileri buluta gönderecek. Bulut, bu bilgileri çok sayıda ağa bağlı otomobilden toplayacak. Daha sonra bu bilgiler, örneğin otomobil üreticileri tarafından bilgilendirici eğlendirme sistemleri aracılığıyla sürücülerin erişebileceği ayrı servisler geliştirmek için kullanılabilecek.

Tüm bu parametreler, Bosch'un geleceğin mobilitesindeki rolünü belirliyor. Hedeflerimiz kaportanın çok daha ötesine geçiyor. Vizyonumuz, ‘Emisyonsuz, kazasız, stressiz sürüş’… Bosch Yedek Parça iş birimi olarak, şirketimizin bu hedefe ulaşması için üzerimize düşen görevi yerine getirmek için çalışıyoruz.

Otomotiv satış sonrası işi, son on yıllık süreçte gelişmiş bir ticaret kolu haline geldi. Bu gelişmeye paralel olarak, Bosch çatısı altında otomobiller için birçok ürün geliştirdik, yan sanayi sektöründe ve otomotiv satış sonrası hizmetlerde kapsamlı bir yedek parça stokumuz oluştu. Bugün Bosch Otomotiv Yedek Parça İş Birimi olarak, tüm servis ve ticari ortaklarımıza geniş ürün gamı, kaliteli ürünler ve yenilikçi çözümler sunuyoruz. Her aracın ilk günden çalışma ömrünün sonuna kadar mobil kalmasını sağlıyoruz.

Geçen yıl Yedek Parça İş Birimi olarak Türkiye ciromuzu yüzde 20’ye yakın artırdık. 2017 için ise bu oranımızı yüzde 27 kadar çıkartmayı hedefliyoruz. Yedek parça sektöründe faaliyet gösteren bir firma olarak, işimiz, trafiğe çıkan araçların potansiyel adediyle doğrudan bağlantılı. Bu yıl temmuz ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı araç sayısı 21,8 milyona ulaştı. Sadece Ocak-Temmuz döneminde 730 bin adet taşıtın trafiğe kaydı yapıldı. 

Dolayısıyla araç satışlarında yaşanan artış, bize de işimizi büyütmemiz için avantaj sağlıyor ve pazarın da üzerinde bir büyümeyle faaliyetlerimizi sürdürüyoruz.

Firmanızdan ve yedek parça ürün gamınızdan bahseder misiniz?

Bosch Otomotiv Yedek Parça olarak Türkiye’de 11 ürün gamında 140 bin kalemin üzerinde yedek parçamız bulunuyor. Bunların arasında dizel sistemleri, benzin püskürtme sistemleri, filtreleme sistemleri, fren sistemleri, servis ekipmanları, döner motorlar olarak adlandırdığımız marş motorları, silecek sistemleri, aydınlatma sistemleri ve akü yer alıyor. Her yıl da ürün gamımıza yeni ürünler ekleniyor.

Türkiye’de özellikle dizel pazarında çok etkin çalışıyoruz. Benzin püskürtme sistemleri, şarj marj ürünleri, servis ekipmanları, dizel pazarına sunduğumuz önemli ürünler arasında yer alıyor. Bununla birlikte, satış stratejimizde sürümü fazla olan filtre, fren ve silecek ürünleriyle ilgili önemli hedeflerimiz var. Bu ürün gruplarıyla ilgili olarak ağır vasıtadan binek otomobile kadar her türlü araç için, önümüzdeki yıllarda daha hızlı bir büyüme öngörüyoruz.

Bu çalışmalarımıza ek olarak Bosch Car Service, Bosch Diesel Center, Bosch Diesel Service ve Optimum Diesel Partnerlerimizle de ilgili önemli hedeflerimiz bulunuyor. Bosch Car Service’ler bağımsız yedek parça pazarındaki varlığımızı pekiştirmenin yanı sıra dolaşımda olan araçların üretici tarafından verilen garantileri bozulmadan daha uygun ve kaliteli hizmet almasını sağlıyor. Böylelikle hem bizim satışlarımız destekleniyor hem de araçların kalitesi orijinal ekipman seviyesinde kalmış oluyor.

Bosch Car Service’lerde hafif ticari ve binek oto bakımları yapılırken, ağır vasıta araçlara ise Bosch Diesel Service, Bosch Diesel Center ve Optimum Diesel Partner’lerimiz hizmet veriyor. Ağır vasıta üzerindeki sistemler üzerine bu merkezlerle çalışıyoruz. Bosch Diesel Service ve Center’lardan bağımsız servisler ya da üretici firma yetkili servisleri yararlanabiliyor. Bu servislere son olarak tüm iki ve üç tekerlekli motorlu taşıtlara bakım ve onarım hizmeti verebilen Express Bike Service’ler eklendi.

Express Bike Service hakkında bilgi verir misiniz?

Express Bike Service, dünya genelinde Hindistan, Malezya ve Endonezya başta olmak üzere 500’ün üzerinde servis noktasıyla iki ve üç tekerlekli motorlu taşıtlar için hizmet veren bir servis noktası. Geçtiğimiz aylar itibarıyla Express Bike Servis, Bosch kalitesiyle İstanbul’da motor tutkunlarına hizmet vermeye başladı. Express Bike Service, Bosch ya da orijinal yedek parçaları ve Bosch servis ekipmanlarını kullanarak, eğitimli ve tecrübeli teknisyenleriyle müşteri memnuniyeti ve kalite odaklı hizmet veriyor. Express Bike Service’te görev yapan teknik elemanların eğitimleri Bosch tarafından veriliyor ve aynı zamanda şirketimiz tarafından servislere ürün pazarlama desteği sağlanıyor. Express Bike Servis sayısının 3 yıl içinde 30’a ulaşmasını hedefliyoruz.

Geleceğe yönelik planlarınızdan ve beklentilerinizden söz eder misiniz?

Bosch Yedek Parça iş kolu olarak hedefimiz, yedek parça pazarının gelişmesini sağlarken bu pazarda kendi büyüme oranımızı artırmak.  2017 ve 2018 yılı için öncelikli hedefimiz, servis organizasyonumuzu hem ticari hem de binek araçlarda genişletmek ve hizmet kalitesini daha da iyileştirmek. Bunun dışında özellikle ağır vasıta yedek parça kanalına odaklanmayı planlıyoruz. Ayrıca, sıkça kullanılan filtre, fren, silecek, akü gibi ürün gruplarında da yeni ürünlerimizi pazara sunmaya devam edeceğiz.